Alkeiskurssin kuulumisia 18.11.

Καλησπέρα!

Tunnilla harjoiteltiin kysymyksiä ja vastauksia sekä käytiin läpi Μια μικρή ιστορία -teksti. Alla on esimerkkejä opiskelijoiden vastauksista:
1) Πώς σε λένε; = Mikä on nimesi? (huom. ei suora suomennos)
Με λένε ... (oma nimi).
Λέγομαι ... (oma nimi).
Είμαι ο ... (oma nimi) / Είμαι η ... (oma nimi).
Το όνομα μου είναι ... (oma nimi).

2) Πού μένεις = Missä asut?
Μένω στην Anttola. = Asun Anttolassa.
Μένω στο Mikkeli. = Asun Mikkelissä.
Μένω στο σπίτι μου. = Asun kodissani.
Μένω στο Ελσίνκι. = Asun Helsingissä.
Δεν μένω στην Αθήνα. = En asu Ateenassa.

3) Από πού είσαι; = Mistä olet kotoisin?
Είμαι από την Φινλανδία. = Olen Suomesta.
Είμαι από το Ελσίνκι. = Olen Helsingistä.
Είμαι από την Anttola. = Olen Anttolasta.
Είμαι από τη Rantasalmi. = Olen Rantasalmelta.

4) Τι άνθρωπος είσαι; = Millainen ihminen olet?
Είμαι καλή. Είμαι καλός. = Olen hyvä.
Είμαι ήσυχη και χαρούμενη. Είμαι ήσυχος και χαρούμενος. = Olen hiljainen / rauhallinen ja iloinen.
Δεν είμαι καλή. Δεν είμαι καλός. = En ole hyvä.

5) Ποιό είναι το επάγγελμα σου; = Mikä on sinun ammattisi?
Που δουλεύεις; = Missä työskentelet?
Είμαι γραμματέας σε ένα νοσοκομείο. = Olen sihteeri eräässä sairaalassa.
Δουλεύω σε ένα νοσοκομείο. = Työskentelen eräässä sairaalassa.
Δεν δουλεύω πια. Είμαι συνταξιούχος. = En työskentele enää. Olen eläkeläinen.
Είμαι αγρότης.  = Olen maanviljelijä (miespuolinen).
Το επάγγελμα μου είναι αγρότισσα. = Ammattini on maanviljelijä (naispuolinen).
Είμαι υπάλληλος τεχνικής υποστήριξης υπολογιστών. / Eίμαι υπάλληλος ΙΤ-support. = Olen atk-tukihenkilö.
Δεν δουλεύω. Είμαι άνεργη / άνεργος. = En työskentele. Olen työtön (naispuolinen / miespuolinen).

Opiskelijoiden kotitehtävä on jatkaa tekstin tutustumista sekä vastata yksityiskohtaisemmin seuraaviin kysymyksiin minä-persoonassa:
- kuka olet?
- missä asut?
- mistä olet kotoisin?
- millainen olet luonteeltasi?
- mikä on ammattisi / missä työskentelet?
sekä harjoitella genetiiviä (omistusmuotoa) ja tehdä pari lausetta, jotka sisältävät genetiivin. Jos et muista, miten genetiiviä muodostetaan, tarkista 5.11.2015 blogipäivitys.

Kαλό βράδυ!
Ευαγγελία:)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti